FANDOM

هدف پروژه "به هر کودک یک لپ تاپ"ویرایش

هدف پروژه "به هر کودک یک لپ تاپ"، کمک به بالابردن سطح آموزش در فقیرترین کشورهای جهان از طریق یک لپ تاپ 100 دلاری است.

البته این لپ تاپ ها بشکل رایگان به کودکان فقیر ارائه میگردند.

این لپ تاپ سبز و سفید اختصاصا برای کودکان طراحی شده و مشخصاتی دارد که استفاده از آن را در شرایط نامساعد امکان پذیر می کند. به عنوان نمونه باطری این لپ تاپ را علاوه بر نیروی برق می توان از طریق هندل زدن نیز شارژ کرد. البته مدل های جدید آن دارای این خاصیت نه اند بلکه دارای مقاومت بیشتر با نگه داری بیشتر شارژ اند.

تفاوت ایکس او ها با سایر لپتاپ های دیگرویرایش

این لپ تاپ ارزان قیمت از این جهت با کمپیوتر های ارزان قیمت دیگر تفاوت دارد که خریدار باید هزینه دو دستگاه را همزمان پرداخت کند؛ شرکت فروشنده یکی از لپ تاپ ها را به خریدار می دهد و یکی دیگر را برای کودکی در یکی از کشورهای در حال توسعه ارسال می کند.

اخبار ایکس او هاویرایش

والتر بندر، رییس بخش طرح نرم افزار "به هر کودک یک لپ تاپ " (OLPC)، می گوید: " از اولین روزی که این ایده را مطرح کردیم با استقبال زیاد مردم در کشورهای پیشرفته روبرو شدیم."

سازنده این لپ تاپ ها برای آن نام "ایکس او" انتخاب کرده و آن را طوری طراحی کرده است که قابل استفاده برای کودکان، کم هزینه، با دوام و کار کردن با آن در حد ممکن آسان باشد.

ایکس او ها چی اند؟ویرایش

ابتکارات زیادی در ساخت لپ تاپ های صد دلاری به کار برده شده است. مثلا این مدل رایانه های کتابی و سیار صفحه نمایش ویژه ای دارد تا در هوای آزاد و آفتابی قابل استفاده باشد. این لپ تاپ ها بخش متحرکی ندارند، با باطری خورشیدی، پمپ پایی یا شارژرهای هندلی قابل استفاده اند. جعبه محافظ این لپ تاپ هم از مواد ضد آب ساخته شده است.

این لپ تاپ که می تواند به صورت بی سیم به اینترنت متصل شود، با یک سیستم عامل منبع باز مانند لینوکس کار خواهد کرد که معمولا ارزانتر از نرم افزار ویندوز است.

اولین دریافت کنندگان لپ تاپ های ایکس اوویرایش

افغانستان، رواندا و هائیتی، اولین کشورهایی هستند که لپ تاپ های اهدا شده را دریافت می کنند.

همه کشورهای در حال توسعه که در فهرست کشورهای محروم سازمان ملل متحد قرار دارند، می توانند برای شرکت در این برنامه آزمایشی دو هفته ای با یکدیگر رقابت کنند.

انگیزه ما چیست؟ویرایش

آقای بندر گفت اگر این برنامه موفق باشد ادامه آن بررسی خواهد شد: "انگیزه ما کمک به آموزش کودکان و دادن فرصت به آنهاست تا در این برنامه شرکت کنند."

برخی از منتقدین نیاز به این لپ تاپ ها در کشورهایی که با کمبودهای اساسی مانند کمبود آب و برق و خدمات بهداشتی روبرو هستند را مورد سئوال قرار داده اند، سازمان ملل از طرح ساخت لپ تاپ صد دلاری جهت کمک به کشورهای فقیر در مبارزه با شکاف دیجیتالی، حمایت کرده است.

این کمپیوتر کوچک که کمی ارزانتر از هزینه تولیدش فروخته خواهد شد، به اندازه یک کتاب درسی است.

آقای کوفی عنان در رابطه با ایکس او ها چی میگویند؟ویرایش

کوفی عنان دبیر کل (پیشین) سازمان ملل، در دومین روز اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در تونس اعلام کرده بود که : "این دستگاه های قوی و همه فن حریف کودکان را قادر می سازند در یادگیری فعالتر شوند."

سیستم عامل ایکس اوویرایش

این لپ تاپ که می تواند به صورت بی سیم به اینترنت متصل شود، با یک سیستم عامل منبع باز مانند لینوکس بنام شوگر کار میکند که معمولا کاملا رایگان هست.

نسخه ویژه ویندوز براى لپ تاپ هاى XOویرایش

مایکروسافت در حال طراحى نسخه ویژه اى از ویندوز اکس پى براى لپ تاپ هاى ارزان قیمت xo است. به گزارش ایسنا، نیکولاس نگروپونته، بنیانگذار پروژه یک لپ تاپ به ازاى هر کودک (OLPC) به رسانه هاى خبرى اظهار کرد: OLPC و مایکروسافت در حال کار بر روى لپ تاپ XO با امکان بوت دوگانه هستند که قادر باشد هم با سیستم عامل لینوکس و هم با ویندوز کار کند. نگروپونته گفت: OLPC مى خواهد مانند اپل عمل کرده و به کاربر امکان انتخاب سیستم عاملى که خواهان اجرا در رایانه است را فراهم کند. بر اساس این گزارش رایانه هاى قادر به اجراى دو گانه ویندوز و لینوکس مى توانند به فروش لپ تاپ هاى ارزان قیمت OLPC کمک کنند. به دنبال اظهارات نگروپونته، مایکروسافت طرح طراحى نسخه اى از ویندوز اکس پى را که درکنار لینوکس در لپ تاپ هاى XO اجرا شود را تکذیب کرده و اعلام کرد در حال طراحى نسخه ویژه اى از اکس پى براى رایانه هاى XO گروه OLPC است. مایکروسافت اعلام کرد: این شرکت طراحى نسخه اى از اکس پى را که قادر باشد در کنار سیستم عامل لینوکس در رایانه هاى XO مورد استفاده قرار گیرد را مد نظر داشته اما این طرح را به منظور طراحى یک نسخه ویژه ویندوز اکس پى براى این لپ تاپ ها کنار گذاشته است. مایکروسافت همچنین اعلام کرده است که این ماه قصد آزمایش محدود ویندوز اکس پى براى لپ تاپ XO را دارد.

لپ تاپ 100 دلاری به قیمت 188 دلار عرضه می شود!ویرایش

لپ تاپ های قابل حمل ویژه کودکان که تاکنون قرار بود به قیمت 100 دلار در کشورهای فقیر عرضه شود، به قیمت 188 دلار وارد بازار می شود.

این پروژه "به هرکودک یک لپ تاپ " که قرار بود لپ تاپ قابل حمل ابداعی نگروپونته از موسسه تکنولوژی ماساچوست را به قیمت 100 دلار به بازار کشورهای فقیر بویژه کشورهای آفریقایی عرضه کند، اکنون اعلام کرده است که این رایانه ها را به قیمت 188 دلار ارائه می کند.

براساس گزارش آسوشیدتد پرس، جورج اسنل، سخنگوی رسمی این پروژه تائید کرد که تغییر قیمت در پی افزایش هزینه های موادی چون نیکل و سیلیسیوم انجام شده است.

این لپ تاپ که اکنون با عنوان لپ تاپ " XO" شناخته می شود، در سال 2005 و در آغاز ارائه طرح آن از سوی نگوپونته، به لپ تاپ 100 دلاری معروف شد. اما پس از آغاز مراحل تولید آن، قیمت 176 دلار برای این رایانه کودکان تثبیت شد.

درحال حاضر فاز چهارم تولید این لپ تاپ تکمیل شده است. این درحالی است که مراحل طراحی این دستگاه هفته ها متوقف بود. در ماه آگوست، شرکت "کوانتا کامپیوتر" تولید ۳۰۰ دستگاه از این لپ تاپ را به منظور آزمایش فرایند تولید تکمیل کرد.

در اطراف شبکهٔ ویکیا

ویکی تصادفی